24 juni 2009

Inte mycket att orda om

MEST FÖR ATT KÄNNAS VID DEN HÄR BLOGGEN...

Må cy
Ti gy
On cy
To sim och gy?
=
Måndag cykel till och från jobbet...
Tisdag gymmet - styrketräning och powerwalk hem sedan...
Onsdag cykel till och från jobbet...
Torsdag, som inte har inträffat ännu, planeras morgonsim på Valhalla och gym på kvällen efter tandläkbesök. Men man vet ju aldrig ;-)

Skrivet av Angela Müller den 24 juni 2009 20:06 | Kommentarer (3)

1 juni 2009

Ganska nöjd med dagen

EFTER ATT HA CYKLAT BÅDE TILL OCH FRÅN jobbet i dag känner jag mig ganska nöjd och mör ;-) Det är första gången i år jag cyklar bägge vägarna så vitt jag minns...

I morse var det helt fantastiskt, vindstilla soligt och en utvilad Gela.
Lite tuffare hem med motvind, stora delar av sträckan, och en rumpa som för länge sedan ar nöjd med dagen samt en trött Gela ;-)

Nåväl nu blev det som det blev och sammanlagt blev det 5,8 mil och näst intill tre timmar om man bortser från några fjuttiga minuter i morse.

Jag har ännu inte tagit något beslut om morgondagen men eventuellt cyklar jag en väg om det inte känns för djävligt på de mindre ädla delarna på kroppen. Sedan finns ambitionen till gym på kvällen så det blir ingen cykel hem i så fall...Men som sagt - inga beslut är ännu tagna bara en vis planering med väskor och så.

Skrivet av Angela Müller den 1 juni 2009 20:06 | Kommentarer (2)

28 april 2009

På vägen hem konstaterar jag...

ATT KINA TYCKS HA EN FILIAL i Eriksbo...

Där denna fina skapelse ligger på trappan...

Det upptäckte jag i dag på cykelturen hem som gick därigenom.

Har ingen aning om vad det ska bli för det är inte riktigt färdigbyggt ännu?

Skrivet av Angela Müller den 28 april 2009 21:04 | Kommentarer (5)

7 september 2008

Mjörn runt 2008

OCH FAKTISKT MITT FÖRSTA fast det har funnits i åratal!... Men någon gång ska ju bli den första och i år blev det så. Vi har allt pratat om att delta men de flesta år innan, som vi inte kommit till skott, så har vi summerat just den dagen med "Vilken tur att vi inte anmälde oss" eftersom det i stort sett alltid varit dåligt väder just denna dag.

Men i år hade vi upp detta på våra XV-träffar att det skulle vara en kul grej för oss XV:are att göra något sådant här tillsammans och så fick det också bli. Vår konsulent, som tyvärr blev sjuk i halsfluss och fick stanna i sängen i dag, Jonna, har anmält oss och fixat med allt. Vi behövde inte ens betala anmälningsavgiften för det står vårt gym för. Med risk för att vara tjatig så ångrar jag inte en minut att jag bytte gym för några år sedan ;-)

Vi var rätt många "intresserade" långt innan start men tyvärr blev det bara sex intressenter kvar så här precis innan start! Och i slutändan blev vi bara fyra men som jag tidigare nämnt blev våran Jonna sjuk i halsfluss och en av våra XV-vänner blev tyvärr tvungen att tillbringa natten innan på akuten med sin dotter och det får man ju godta som en väl så god anledning att inte orka ge sig på att cykla sex mil efter det. Det var i alla fall himla kul och jag hoppas vi kan göra fler saker ihop vi XV-are!

Jag hade dessutom den stora lyckan att få både sällskap och skjuts med min goda XV-kamrat T som kom och hämtade mig med bil och cykelhållare vid 08.30 i morse. Vad mer kan man begära?!

Precis när vi lämnade Gråbo som var visserligen var grått så började det regna! Nåja, sade vi båda, vi är ju som tur är inte gjorda av socker...

Starten var vid Nolhagaskolan i Alingsås där vi också hämtade ut våra nummerlappar och träffade resten av våra medcyklare.

T och F har har gått på pumpen ;-)

Nu står vi i startfållan...

Det var en tuff bana med backar likt Hallandsåsen, som T intygade eftersom hon cyklat den, vilket var en stor överraskning för oss alla då den tidigare år gått längs E20. Men T och jag hängde ihop hela vägen medan F och F drog i väg som raketer ;-) Vi hade vädret med oss för efter en halvtimme slutade det att regna.

När vi nådde Stenkullen så stod T:s B och fotade oss när vi passerade hennes hemboning och strax därpå var det vätska, bulle och banan. Det satt som en smäck då kan jag lova efter alla "hallandsåsar".

Sedan bar det av mot Gråbo och Woffegubben, min käre, tog sig tid trots altanrivning, att bege sig ner till "stora vägen" och fota entusiasterna T och Angela...

Sedan bar det av mot Sjövik där nästa kontroll fanns och det ryktades redan innan att det skulle finnas kaffe! Så var det också. Kaffe och bulle och förstås vatten. Det smakade himmelskt för nu var vi rejält trötta både T och jag. Visserligen är sträckan mellan Gråbo och Sjövik backfri men en svag lutning uppåt räckte nu för att det skulle bildas en del mjölksyra i våra redan så trötta ben ;-) Det hjälpte inte ett dugg att ställa sig upp att cykla i hopp om att mjölksyran skulle rinna neråt - det gjorde den inte ;-)
Jag kan redan här avslöja att det slank ner två koppar och två bullar för vi visste bägge att en mördarebacke återstod. Den mellan Brobacka och infarten mot Simmenäs!

När vi kom i mål fanns F och F kvar väntades, till bådas vår stora lycka. Det var kul och jag är åtmintone inte van vid det vid andra arrangemang jag gjort i grupp. Härligt grabbar!
Lite tekniksnack mellan T och F:arna...

Och här har vi hela järngänget...

En fantastisk dag trots regn och backar. Det var så roligt att cykla med T även om hon nog fick ligga lite lågt för att jag skulle hinna med ;-) Förrestten så sprack solen upp och var med den sista milen - inte illa med den gråa morgon vi alla slog upp våra ljusblå till ;-)

Mjörn Runt 20080907

Förbrukade kalorier: 1244
Max cadens: 108 rpm
Medel cadens: 62 rpm

Vid hemkomst så bar det av ut igen - på baksidan då förstås för altanrivning...

Skrivet av Angela Müller den 7 september 2008 18:09 | Kommentarer (13)

28 juli 2008

Himlen i Varberg

INNAN STORA MO(Ö)NSTERBARNET ÅKTE HEM I GÅR hann vi med både frukost och fika...

Och jag lovar och svär - jag ljuger inte om himlen...

Så i dag är det bara stranden som gäller...

När jag inte orkar sitta still mer och läsa så går jag hemåt och ser dessa raringar...

Väl hemma igen bestämmer jag mig efter långt om länge för en cykeltur till Stråvalla där vi häckade när barnen var små. Det blev en rejäl tur i värmen...

Totaltid: 03.11.44
Förbrukade kalorier: 630
Max cadens: 94 rpm
Medel cadens: 56 rpm

Nu ska jag och Kära grannen Evy ta ett kvällsdopp ;-)

Skrivet av Angela Müller den 28 juli 2008 18:07 | Kommentarer (2)

10 juli 2008

OK - det medges...

ATT CYKELTUREN HEM, TROTS MEDVIND, VAR SKITJOBBIG! Jag hade som sagt medvind en bra bit men det var tungt i alla fall! Kanske benen var för trötta. Jag tog ju en timmes lunchpromenad i dag också ;-)

Totaltid: 01.45.09
Förbrukade kalorier: 469
Max cadens: 108 rpm
Medel cadens: 63 rpm

Nåväl, efter dusch samt matintag känns det ändå ganska OK och det blir nog sängen tidigt, för att läsa en god bok, i kväll...

Skrivet av Angela Müller den 10 juli 2008 18:07 | Kommentarer (2)

Morgononens motionsrunda avklarad

DET BLEV CYKEL TILL JOBBET I DAG, strålande fint väder men ändå en aning kallt så tidigt på morgonen. Som tur är blir man ju varm av cyklingen ;-)

Totaltid: 01.43.29
Maxpuls: 138
Medelpuls: 105
Distans: 31,5 km
Maxhastighet: 38,6 km/h
Förbrukade kalorier: 449
Max cadens: 97 rpm
Medel cadens: 66 rpm

Om man roar sig att med att räkna minsta möjliga tramptag på turen så blir den ... nä förresten det va' inget ;-)

Skrivet av Angela Müller den 10 juli 2008 09:07 | Kommentarer (0)

6 juli 2008

Med siktet inställt på

FALKENBERG SÅ HOPPADE JAG UPP PÅ CYKELN I MORSE. Nu blev det inte Falkbenberg helt och hållet för jag vände när jag kört 2,5 mil. Jag sneglade nämligen på klockan och insåg att jag varit borta över en timma och följaktligen skulle kräva minst lika lång tid tillbaka?! Logisk sett i alla fall ;-)
Nåväl, jag vände för det kurrade betänkligt i magen eftersom jag stack i väg utan frukost vilket jag i och för sig alltid gör när jag utöva någon slag av motion.

Jag hade ganska stark motvind som stundtals blev ren motvind men det tuggade på rätt bra ändå.

Mot Falkenberg:

Förbrukade kalorier: 349
Max cadens: 97 rpm
Medel cadens: 71 rpm

Det kändes bra med en frukost på omelett efter det här kan jag lova. Nu har jag precis duschat och ska väl slappa en aning innan det blir några beslut - beslut om hemfärd i kväll eller direkt till jobbet i morgon bitti. Det lutar dock åt att vi åker hem för jag måste vara tidigt på jobbet till morgonen?

Efter gårdagens ljuvliga väder känns det lite snopet att det är lite molnigt i dag men vädret skulle ju bli sämre så det kommer väl nu då...

Skrivet av Angela Müller den 6 juli 2008 14:07 | Kommentarer (4)

14 juni 2008

Överraskade

EFTER FRUKOSTEN TOG VI oss en cykeltur in till Varberg. Det blev en liten extra runda längs kusten mot Apelviken. Avsikten med turen var förstås att handla lite mat men vi passade på att njuta av det fina vädret.
Och fint var det ända tills vi blev överraskade av en rejäl skur. Klädda i shorts och kortärmat blev det en aning kallt efter en stund ;-(

Woffegubben parkerade sig i en busskur och jag under en klunga träd under den värsta regnperioden. Så fort det avtog cyklade vi vidare och fick handlat och därefter raka vägen hem där vi åter hamnade i ett "regnområde" men då var vi ju nästan hemma så det var bara att bita ihop.

Solen kom visserligen tillbaka men det blev aldrig någon riktig värme efter skurarna så vi har kurat inomhus resten av dagen. Middagen intogs i förtältet och därefter har vi fikat, kikat på TV, slappat.
Jag somnade till och med en stund på förkvällen vilket i sig är lite förvånande eftersom vi sov ända till 09.30 i morse. I och för sig satt jag uppe till småtimmarna i fredagsnatt med problem på jobbet som jag försökte lösa. Det blev även lite jobb i dag men inte så länge som i natt.

Förutom cyeklturen, som blev 2,2 mil, har det inte blivit så mycket mer motion i dag. Förhoppningsvis kan jag kompensera det i morgon...

Skrivet av Angela Müller den 14 juni 2008 23:06 | Kommentarer (4)

31 maj 2008

Och sedan bev det...

EFTER MORGONPROMENAD som blev 6,5 km och 1 och en 1/2 timma lång blev det frukost ihop med Woffegubben. Sedan hojade vi in till Varberg för den sedavanliga glassen och diverse små inköp. Det blev ingen lång tur men två mil lyckades vi ändå prestera på cirka timman.

När vi kom hem bearbetade jag min nysådda gräsmatta en aning samt vattnade den...

Och när det var klart ägnade jag mig åt det jag längtat gruvligt mycket efter och detsamma gjorde Woffegubben fast lite mer i skuggan...

2_gelsolstol.jpg 2_woffesolstol.jpg

Dagens middag blev lasagne på squash och kycklingfärs samt sallad förstås...

Skrivet av Angela Müller den 31 maj 2008 22:05 | Kommentarer (1)

22 maj 2008

Det var en aning...

VARMARE ATT CYKLA HEM EFTER JOBBET än det var i morse. Jag hade lite flax också för det var medvind till stora delar med undantag för de sista 6 km. Just där är det ALLTID motvind så jag hade nog blivit förvånad om det hade varit något annat. Lite dålig tajming är det eftersom när man cyklat hit är men redan trött - det hade varit bättre att få motvinden de första sex ;-)

Nåväl, jag kniper härmed till mig 64 poäng på vår "På Rulle"-tävling på jobbet ;-)

Totaltid: 1 timma, 47 minuter och 55 sekunder
Maxpuls: 126
Medelpuls: 112
Maxhastighet: 41,8 km/h
Medelhastighet: 17,1 km/h
Max cadens: 100 rpm
Medel cadens: 64 rpm
Förbrukade kalorier: 541

Det blir ingen sen kväll - jag är trött som en gnu!

Skrivet av Angela Müller den 22 maj 2008 20:05 | Kommentarer (0)

Upptinad

NU, SÅ HÄR EFTER LUNCH har jag äntligen tinat upp och slutat frysa sedan cykelturen hit i morse. Det var visserligen 5 grader varmt men lite för kallt för kortbenade cykelbrallor och kortärmad cykeltröja kan man inse så här efteråt. Men nu är det som det är och jag har som sagt tinat upp nu efter en kort lunchpromenad.

Totaltid: 1 timma, 44 minuter och 54 sekunder
Maxpuls: 132
Maxhastighet: 31,6 km/h
Max cadens: 101 rpm
Medel cadens: 68 rpm
Förbrukade kalorier: 514

Dom 514 surt förvärvade kalorierna har jag sabbat (flera gånger om) genom att mumsa i mig en...

...men gott var det ;-)

Skrivet av Angela Müller den 22 maj 2008 13:05 | Kommentarer (1)

11 maj 2008

Hisingen Runt 2008

HÄR KOMMER NU en hel radda bilder för klubben för inbördes beundran , GPFF, så den som inte orkar sluta nu...

Vi gav oss i väg från VArberg i arla morgonstund och det var inte svårt att ana, redan då, att vi skulle få en helt fantastisk dag på hjul...

Framme och avpackade...

Årets klubbtröja...

I väntan på start blir det lite umgänge och lite taktiksnack...

3_ivantanpastart1.jpg 3_ivantanpastart2.jpg

Och solen den lös på himlavalvet som om den inte kunde annat. Med tanke på förra årets väder, som var den värsta tänkbara - det var halv storm och regn och orkanvarning kan tänka mig att det gick att jämföra med att stå i en biltvätt, så var vi nog evigt tacksamma allihop!

Dags för samling vid starten...

Här lämnar jag över kameran till Woffegubben som från och med nu ansvarar för dokumentationen ;-)

Jag ska inte säga att det var en dans på rosor hela vägen, vissa partier var drabbade av en förfärlig motvind men det fanns också tillfällen när jag tänkte: "Blir det inte värre än så här så kommer det att gå som smort" Nu gjorde det ju inte det men jag ska inte klaga. Det var ett fantastiskt arrangemang och vi var ju alla ute i samma ärende ;-)

Här har Woffe fotat vid första vätskekontrollen som också innehöll banan och bulle. På bilden är våra kamrater Pia och Göran...

Sedan händer det inte så mycket på fotofronten förrän GPFF:arna anlädner till målet. Peter var först bland oss som körde 55:an...

Utan inbördes ordning om sedan alla en efter en i mål.

Stefan...

Reino...

Bengt...

Elisabeth som körde 110:an...

Marie...

Kjell...

Som sagt det vindade rejät på sina ställen och det märks på frissen ;-)

Marjut (som hade glömt sin tröja)...

Johnny...

Också Gela då förstås...

...som också fick medalj...

Det bjöds på pastasallad och bröd samt dricka vilket vi alla avnjöt ute i gräset förstås...

Anders, vår ordförande i GPFF, som också körde 110:an men som tyvärr fick punktering (skyllde han i alla fall på ...) ;-)

En helt otrolig dag och kul att det var så många som från föreningen som var med. Det bästa antalet hittills på någon aktivitet, bra jobbar Anders och Elisabeth!

Nu ska jag visa mitt resultat med förhoppningen om att de flesta tröttnat på detta långa inlägg ;-)

Totaltid: 02.50.32
Förbrukade kalorier: 1012
Max cadens: rpm 119
Medel cadens: rpm 69

När vi kom hem blev det dusch, uppackning både från Varberg och cykelturen, några maskiiner tvätt samt lite, pliktskyldigast, arbete i trädgården. Några maskrosor blev uppdragna och lite döda grenar avklippta. Det blev faktiskt några minuter med ingenting också, sittande i solen ;-)

Middagen avnjöt vi på altanen med ungsbakade grönsaker och kycklingfärsostsås. Visserligen lite spartansk eftersom vi inte lagt någon energi här i år men varmt och gott ;-)

Nu blir det soffan och sedemera sängen ganska tidigt i kväll för i morgon gäller det. Då startar vi vårt projekt på "riktigt" med kickoff för alla delprojektledare och deltagare. Det blir middag på lokal på kvällen så det blir en lång dags färd mot natt...

Skrivet av Angela Müller den 11 maj 2008 19:05 | Kommentarer (5)

10 maj 2008

Fincykling

WOFFEGUBBEN SKULLE I DAG GRÄVA NER AVLOPPSSLANGEN men innan dess blev det lite hopprep...

Det är ju lite kul att man kan roa sig med en avloppsslang ;-)

Jag ser fram emot när jag blir pensionär - då ska jag njuta lika mycket som våra goda grannar Leon o Evy...

Jodå, det blev en tur till stan via cyklarna...

Men man ska nog inte mäta när man fincyklar ;-)

Totaltid: 44.00.04
Förbrukade kalorier: 173
Max cadens: rpm 101
Medel cadens: rpm 61

Men det blev i alla fall en helt underbar cykeltur (även om nu inte kadensen är en i närheten av godkänt medelvärde) och därtill en ljuvlig glasspaus i hamnen vid fästningen...

Och trots denna tidiga timme på dygnet fanns det "raggare" och motorcyklister på stan...

En helt fantastisk dag, solen har lyst som en tok hela dagen och även nu sent på kvällen. Så himla härligt! Nästan så att man kan stå ut med knän som känns som spagetti och en rygg som är mer lik en makaron ;-)
Nu ska vi packa ihop oss för tidig avgång mot Hisingen i morgon bittida där Hisingen Runt ska äga rum och som ska ske per cykel ;-) Jag hade gärna skippat cyklingen om det inte vore för de fina tröjor vi ska stoltsera i...
Bilder kommer i morgon - förhoppningsvis ;-)

Skrivet av Angela Müller den 10 maj 2008 19:05 | Kommentarer (10)

23 april 2008

Sämre utsikt kunde man haft

DET VAR INGA MINUSGRADER VID HEMFÄRD I DAG. Har ingen aning om hur varmt det var men jag cyklade i alla fall i korta cykelbrallor och linne ;-)

Jag blev faktiskt tvungen att stanna till i Jonseredsbackarna för att ta lite bilder...

Benen var trötta - ingen tvekan om det och dom sista 6 km hade jag en taskig motvind så det blev lite tungt. Men annars var det som sagt fantastiskt...

Totaltid: 01.43.09
Maxpuls: 121
Medelpuls: 106
Maxhastighet: 43,6 km/h
Medelhastighet: 18,5 km/h
Förbrukade kalorier: 459
Max cadens: 115 rpm
Medel cadens: 71 rpm

Aningens sämre värde än i morse och förbrukade kalorier ska vi bara inte tala om! Jag tyckte nog att jag slet minst lika mycket på hemvägen som på dit...men det tyckte inte cykeldatorn ;-)

När jag kom hem kastade jag mig i duschen för 19.00 var det möte med LifeTime. Och nu sedan jag kom hem har jag, som vanligt, packat. I morgon bittida bär det av på avdelningskonferens med övernattning till fredag. Det innebär att Woffegubben får packa bilen för Varberg själv i morgon men vi har samlat ihop det mesta så...och lite ska man väl alltid glömma ;-)

Skrivet av Angela Müller den 23 april 2008 22:04 | Kommentarer (2)

Minus 1,1 grad

DET SKA BLI KUL NÄR JAG får cykla hemifrån med plusgrader ;-)

Totaltid: 01.44.15
Maxpuls: 131
Maxhastighet: 37,2 km/h
Medelhastighet: 18,4 km/h
Förbrukade kalorier: 520
Max cadens: 104
Medel cadens: 74

Benen var i och för sig lite trötta i morse men det är kanske inte så konstigt med tanke på att jag slösade bort 62 612 steg i Stockholm ;-)

Skrivet av Angela Müller den 23 april 2008 08:04 | Kommentarer (3)

15 april 2008

Näst intill 5 minuter

OM INTE LIKA EUFORISK SÅ NÄSTAN I ALLA FALL - jag pratar om cykelturen hem alltså. Varenda en slänt utmed Jonseredsbackarna är nu kritvita av alla de tusentals vitsippor som glädjer en galen cyklist och solen sken som en stolle och jag hade till och med lite medvind ;-)

Av den anledningen tog det nästan 5 minuter kortare tid hem än dit...och då ska man veta att det är mer backigt hem.

Totaltid: 01.41.00
Maxpuls: 142
Medelpuls: 120
Maxhastighet: 43,4 km/h
Medelhastighet: 19,0 km/h
Förbrukade kalorier: 590
Max cadens: 112
Medel cadens: 74

Att jag sedan förbrukade lite mer kcal än i morse gör ju inget ;-)

Annars är det ett evigt packande i det Müllerska hemmet. Halva allrummet är ny fyllt med prylar som ska med till Varberg kommande helg. Och då är det ändå bara det som hör till husvagnen. Vi vet inte om vi hinner med att få upp tältet denna helg så den inredningen får husera ett tag till i garaget.
Vi måste ju bygga nytt golv i år eftersom vi har nytt tält med helt andra mått - så det återstår att se när det kan bli klart. Under alla omständigheter är det ljuvligt att denna eviga väntan och längtan är över ;-)

Nu ska jag packa mig för morgondagens resa till Stockholm (igen) och det är lika bra att jag redan nu också förbereder nästa resa dit som är redan på söndagkväll eftersom det inte blir så mycket tid härhemma innan dess.

Skrivet av Angela Müller den 15 april 2008 18:04 | Kommentarer (6)

Det finns stunder

I LIVET SOM ÄR BÄTTRE ÄN ANDRA! I morse när jag cyklade hemifrån, högst tveksam måste jag erkänna, och fick uppleva solen sakta men säkert stiga och landa så där vackert på åkrarna som den bara kan göra en tidig morgon när byn sakta vaknar till liv. Det var en sådan stund!

Att sedan få se Aspen glittra av solens tidiga strålar - då blir det magiskt!
Och all tveksamhet över min cykeltur är helt borta!

Att jag sedan förmodligen uppfattades som en byfåne medsjungandes i I Won't Be Crying av Infernal från Ipoden - ja, det kan jag bjuda på och förmodligen hålla med om ;-)

I dag koncentrerade jag mig på det här med kadensen...jag ska nog lära mig? Så småningom. Men i dag lyckades jag i all fall bättre med dom där förbaskade 80 varven/minut ;-)

Totaltid: 01.45.57
Maxpuls: 131
Distans: 32,1 km
Maxhastighet: 37,9 km/h
Förbrukade kalorier: 521
Max cadens: 104
Medel cadens: 72

Vad jag däremot inte fattar är hur jag kan förbruka mindre och mindre kcal på samma sträcka och samma "ansträngning"?!

Skrivet av Angela Müller den 15 april 2008 11:04 | Kommentarer (8)

11 april 2008

Bara 7 kilokalorier

SKILJDE CYKELTUREN HEM från "tillturen" i morse! Och då har jag ändå kämpat som en blå för att ta mig hem med motvind och trötta ben ;-) Det tog mig 14 minuter längre än i morse på grund av omständigheterna. Och jag lyckades inte på något sätt hålla samma puls. Jag måste dessutom lära mig det här med kadensen. För att få en hög kadens ska man helst cykla på lägre växlar, alltså mindre motstånd, men det passar inte mig alls. Jo, jag försökte ungefär halva vägen och lyckades en bit men på något sätt har jag fått in cykelrytmen med hårdare motstånd på pedalerna och tyckte jag höll på att trampa mig fördärvad nu när jag försökte hålla 80 varv/minut som är det bästa enligt experterna. Så är det helt säkert också men som sagt...

Totaltid: 01.51.33
Maxpuls: 133 (144 i morse när jag var utvilad)
Medelpuls: 114 (120 i morse...)
Distans: 32 km
Maxhastighet: 39,5 km/h (41,0 i morse...)
Medelhastighet: 17,2 km/h (19,5 i morse...)
Förbrukade kalorier: 589 (582 i morse...)
Max cadens: 58 (samma i morse...)
Medel cadens: 106 (96 i morse...)

Men förutom motvind och trötta ben var det en bra tur. Jag behövde bara ha ett par tunna handskar till skillnad mot i morse när jag behövde ett par rejäla vantar ovanpå handskarna ;-) Fötterna behövde inte heller tinas upp i några timmar som i förmiddags - tvärtom efter dusch var jag fit for fight igen om jag nu bara hade haft krafterna ;-)
Sedan är det ju å andra sidan så att det är mer backar och svagt uppåtlutande på vägen hem än på vägen till... Dessutom är väl kanske inte konditionen riktigt på topp ännu men ska väl förhoppningsvis bli?

Egentligen borde jag dra igång några maskiner tvätt men jag tror inte jag orkar hålla mig vaken så länge så det får bli i morgon. Jag borde också ta mig till gymmet i morgon och köra ett styrkepass eftersom det är en bristvara denna vecka. Nästa vecka blir tyvärr inte bättre för då ska jag till Stockholm igen - först på onsdag och hem sent torsdagkväll och sedan åter på söndagkväll igen för att landa hemma igen först på tisdagkväll...

På fredag ska vi dessutom starta vår säsong i Varberg ;-)

Skrivet av Angela Müller den 11 april 2008 19:04 | Kommentarer (8)

Två minus

DET VAR TVÅ MINUSGRADER i morse när jag cyklade hemifrån. Det var kanske därför det gick 3 minuter snabbare än sist ;-) Öron och fötter fick ta minusgraderna och det är först nu, efter lunch, som tårna tinats upp ordentligt. Men, det var himla kul att få inviga den nya cykeldatorn...

Totaltid: 01.39.01
Förbrukade kalorier: 582
Max cadens: 96
Medel cadens: 58

...så nu är statistikbehovet tillfredsställt för en stund ;-) Jag ska ju å andra sidan hem oxå ;-O

Skrivet av Angela Müller den 11 april 2008 12:04 | Kommentarer (4)

8 april 2008

Elva nästan tolv...

MINUTER LÄNGRE TAR DET ATT cykla hem från jobbet med måttlig mot- och sidovind! Det var lite tungt ska jag erkänna och benen var väl inte i den bästa toppformen efter gårdagens löprunda men är det väder så är det och då är det bäst att passa på! Man vet inte när nästa snökaos drabbar Gråbo ;-)

Det blev alltså dagens motion, en 32 km lång cykeltur. Jag hade bokat ett spinningpass i dag men avbokade det under dagen då jag bestämde för att cykla hem. Det blev en liten runda på lunchen också på 7 km då jag var över till Backaplan för att införskaffa en ny cykeldator...

Så snart, så fort den är monterad och inställd, ska det blii kul att se hur det går. Följande funktioner finns:

Cykeldator med kadensmätare, lagrar 7 träningsfiler

- total träningstid
- träningstid inom/över/under pulszonen
- snittpuls/maxpuls
- kaloriförbrukning
- total distans
- snitthastighet/maxhastighet
- total cykeltid

Denna modell beräknar även träningsintensiteten i antal förbrukade kalorier/timme och kalorier/km.

Kadensmätare ingår (mäter trampfrekvens i varv/minut)

Så nu jäklar...

Skrivet av Angela Müller den 8 april 2008 19:04 | Kommentarer (4)

3 april 2008

Sedan sist

I GÅR VAR EN BESVÄRLIG DAG! Inte så att det var besvärligare än vanligt i simhallen mer än att jag simmade tusingen och inte heller på jobbet - som var lika besvärligt som vanligt ;-) Nä, det var snarare det tre kvällsaktivitetsmöjligheterna jag hade...

1. Vår friskvårdsföreinng GPFF startade löpträningen, inför Varvet och sedemera Midnattsloppet, i Skatås med samling 17.45.

2. Woffe ville att jag skulle gå med ut med gamla "GT-gänget" (före detta arbetskamrater till oss bägge) och sänka en pilsner.

3. Jag tänkte i min enfald att OM jag inte löper så tar jag ett styrketräningspass på gymmet...

Det första alternativet hade jag tagit om det inte var för att min gode arbetskamrat inte kunde vara med för att hon hade annat för sig, och OM det inte hade regnat hela dagen och kvällen. Alltså kändes det inte lockande att gå ut och springa i ösregn och därtill utan "kompis"...

Det tredje alternativet kändes helt plötsligt, efter en hel dags tvekan kan tilläggas, heller inte attraktivt...

Så det blev några pilsner i Goda Vänners Lag... Nästa träff är 18/6 ;-)

Sedan gick det allvarliga rykten om att dagen, alltså i dag, skulle bli solig och varm så jag funderade på om jag skulle cykla till och från jobbet - och alltså inte fega med en enkelväg som i tisdags.
Jag steg sålunda upp 05.30 i morse för att reka läget och tog beslutet att jag nog skulle kunna cykla bägge vägarna ;-)

Så då blev det så... 6.4 mil och lite över 1600 kalorier senare är jag hemma igen. Det var soligt och vädret inbjöd till och med att ha kortarmat under jackan på hemvägen ;-) I morse hann inte solen titta fram så då blev det långarmat...

Samtidigt får jag llite dåligt samvete för mitt "ickeengaemang" på gymmet. Vet inte hur jag ska tackla det här med att både orka cykla till och från jobbet och köra mitt styrkepass på gymmet?! Detta trots att jag vet att man inte både kan äta kakan och ändå ha den kvar. Jag efterlyser fortfarande den där balansen i livet som jag så gärna vill hitta men hur jag än vrider och vänder mig så har jag rumpan bak!

Till jobbet gick på 1 timma och 42 minuter - alltså 1 minut snabbare än hem i tisdags. Men på hemvägen tog det 1 minut längre igen ;-) Och jag är fortfarande inte överens med min nya cykeldator - den är skit!

Fredag imorgon och förmodligen inget gympass - vi brukar helt enkelt inte hinna det på just fredagar? Vi får se om jag kan lösa det genom att eventuellt ta tåget och komma lite tidigare än om jag ska invänta Woffegubben. Vi får se.

Lördag och söndag blir det inget för då är vi i Malmö och firar Peter som blir ett år äldre. Det ska bli mysigt för då får vi även träffa hans föräldrar och syskon samt syskonbarn och det är alltid lika kul!

På måndag blir det förmodligen inget heller eftersom jag då är på tjänsteresa (till Helsingborg) hela dagen?

Balans var det ja! Hur hittar man den?

Nu ska jag ta hand om den andra maskinen tvätt...det blir en del av den sorten när man cyklar ;-)

Skrivet av Angela Müller den 3 april 2008 19:04 | Kommentarer (4)

1 april 2008

Ett tusen tvåhundra tjugonio

NEJ, JAG SIMMADE INTE så många meter i morse - nädå, det är helt andra siffror. Nämligen förbrukade kalorier med cykelturen hem och spinningen i kväll på gymmet.
Simmade gjorde jag bara 700 meter ;-)

Det blev en attans fin tur hem och det gick förvånansvärt bra med "hemskebackarna" i Jonsered. Nu känner jag att jag har nytta av alla mina enträgna spinningpass på gymmet under höst och vinter. Det är inte alls lika jobbigt att komma igång som det brukar vara den första tiden sedan uppehållet från förra säsongen. Och framför allt så känns det inte som om sadeln satt kvar i den där mindre ädlare delen av kroppen som till vardags oftast benämns som röven ;-)

Jag var lite tveksam till att jag hade anmält mig till ett spiningpass nu i kväll och hade väl vissa tankar under dagen på att avboka . Det blev aldrig av - men trots att jag redan hade 3,2 mil i benen från hemfärden så gick det som på rulle ;-)

Det tog mig 1 timma och 43 minuter från stan och hem och som sagt det är 3,2 mil totalt. Nästan ingen vind och härligt väder, perfekt för cykling. Jag hade en medelhastighet på 19,1 km/h men maxhastigheten kan jag tyvärr inte se. Jag kan inte påstå att jag är kompis med den nya cykeldatorn... Jag vill ha en...

...vill ha, vill ha...

På Rulle ja, det är en aktivitet som vi har i vår friskvårdsförening på jobbet. Så nu gäller det att cykla som bara den så vårt lag vinner. Den startade officiellt i dag och pågår till långt in på hösten.

Nu ska det tydligen bli dåligt väder några dagar framöver så vi får väl se hur det går med cyklingen. Det pratas till och med om att det kan komma snö till helgen - men va fan!?

Skrivet av Angela Müller den 1 april 2008 21:04 | Kommentarer (6)