11 april 2010

Spisfri ;-)

JAG BESTÄMDE REDAN I GÅR att om det skulle bli fint väder i dag så skulle dagen blir spisfri ;-) Och banne mig vaknade jag, visserligen med sprängande huvudvärk, till en helt fantastiskt solig dag.

Så jag bröt bara löftet en kort stund genom att steka svamp, lök och champinjoner som jag stuvade med grädde och ost och som sedan hamnade på en omelett ;-)

Därefter rustade jag mig för en cykeltur...

Jag inser att Woffegubben har fullt upp med andra viktigare saker så han vill med andra ord inte hänga på ;-)

Trädgårdstomtarna och annat ska tvättas...

Men han är lika glad för det ;-)

Jag bestämmer mig för en tur upp till Stora Lövsjön - där har jag inte varit på evigheter och har alltså gladeligen glömt hur jobbig vägen är med alla backar ;-)

Men vackert är det så det får vara värt mödan...

Och jag fortsätter sedan mot Tolsjöhult och får äntligen uppleva det raraste av allt...

I Tolsjöhult stannar jag till och tar lite bilder...

När jag var hemma igen kom jag på att jag glömde att fika på vägen - men det är ju inte värre än att den går att ta hemmavid...

Startid: 12:28
Sluttid: 14:28
Totaltid: 01:34:40
Distans: 23,40 km
Tid: 4:03 minuter/km
Genomsnittshastighet: 14:83 km/h
Kaloriförbrukning: 660

Eftersom pulsklockan och Runkeeper inte är riktigt överens så kommer här det värderna också ;-)

Totaltid: 01:38:09
Maxpuls: 136
Medelpuls: 108
Distans: 25,2 km
Maxhastighet: 38,7 km/h
Medelhastighet: 15,4 km/h
Förbrukade kalorier: 451

Skrivet av Angela Müller den 11 april 2010 20:04 | Kommentarer (0)

21 mars 2010

Näst sista i dag

NU ÄR DET BARA EN ALPSPINNING kvar innan uppehåll. I dag bestämde jag mig för att cykla till och från gymmet. Det var lite halvtaskigt väder och jag kände mig inte sugen på att powerwalka. Så jag slet fram cykeln ut förrådet som var omgärdad av diverse skottkärror och annat stort bråte men fick till slut fram eländet ;-)

Startid: 09:30
Sluttid: 09:58
Totaltid: 00:25:34
Distans: 7,01
Tid: 03:39 minuter/km
Genomsnittshastighet: 16:45 km/h
Kaloriförbrukning: 186

Alpspiningen var tuff i dag, vet inte riktigt varför men orken tröt och det syntes mycket genast på pulseriet som inte alls blev så högt som det brukar bli. Å andra sidan blev Suuntos omdömme bra ;-)

Träning: Alpspining, Lobardiet, med Suuntosystemet
Moderate (60-70%) 00:09:24
Easy (< 60%) 00:07:44
Träningseffekt TE: 4,8 Förbättrar formen ordentligt
Förbrukade kalorier: 469 (657 enligt Polar pulsklocka)

Passet förbättrar den aerobiska förmågan
mycket, men det krävs 2 eller 3
återhämtningspass (TE 1-2). Passet kan
göras upp till 1 eller 2 gånger i veckan.

Med skakiga ben och helt genomblöt av svett var det inte helt fel med en uppfriskande dusch efter avverkat pass och stretch ;-)

Det var lite tufft att cykla hem även om det inte är så långt men inte nog med att jag redan var trött jag fick motvind till största delen också ;-)

Startid: 12:45
Sluttid: 13:12
Totaltid: 00:27:10
Distans: 6,43
Tid: 4:14 minuter/km
Genomsnittshastighet: 14:20 km/h
Kaloriförbrukning: 179

När jag kom hem från gym och cykeltur i motvind så blev det lite lunch och Müller ville bjuda på en deckare så sagt och gjort. Efter tjugo minuter som sov jag som en klubbad säl i fåtöljen ;-)

Uppvaknad igen blev det lite röj av prylar som skulle in på sina ordinarie platser om man säger så. Allt som bara hamnat överst i högarna. Lite soretering med andra ord.

En coleslawsallad blev gjord - en rejäl bunke för veckans bruk. Och nu har jag precis fått dagens middag färdigt, sent som vanligt, som består av en köttfärspaj...

Och ska man ge sig på att summera helgen så har den som vanligt gått för fort men jag har också gjort två säsongstarter, löpträning och "riktig" cykling utomhus. Med andra ord: Det finns hopp ;-)

Skrivet av Angela Müller den 21 mars 2010 18:03 | Kommentarer (2)

17 januari 2010

Italien - Lombardiet och Sälen

VI HADE BARA DRYGA två minus i dag men latmasken fick avgöra att det blev bilen fram och tillaka i stället för stavgång. Nåja, Woffegubben protesterade redan i går kväll när jag nämnde eventuell stavgång att det blåste kallt ute och jag inte kunde enbart titta på termometern.

Fast i ärlighetens namn hade jag nog klarat vädret om jag inte känt mig så trött och urlakad. Det kände jag även av på spinnigpasset som i dag blev Lombardiet. Jag jobbade som satan och svetten rann i floder men trots det hade jag svårt att komma upp i puls!?

Träning: Alpspinning, Lombardiet
Tid under pulsintervallet: 01:10:21
Tid inom pulsintervallet: 00:16:44
Förbrukade kalorier: 620

Nåja, det var trots det en helt fantastisk 90-minutare med Stefan som uppmuntrar oss och leder oss upp och ner för backar så himla proffsigt. Man blir glad bara av att höra hans tramp, tramp - runt, runt - in med magen, lätta händer på styret - slappna av i axlarna...

Jag önskar att det snart kan bli väder och vind så vi kan dra igång projekt Skatås igen. Det känns mycket bättre om man kan klara av konditionen på morgonen och sedan bara ha styrkan kvar på kvällen i gymmet. De dagar jag har spinning på kvällen har vi ju stavgått på morgonen så att det blivit en bättre fördelning mellan kondition och kondition ;-)

Sedan är det ju faktiskt så att den intensiva spinningen, som pågår just nu, är en kort tid fram till Vasaloppspinngen som ju blir avslutet på söndagarnas alpspinning. Då kommer den att minska till högst ett eller två pass i veckan efter det.

Det i sig innebär att det blir svårare att hålla dessa muskler i trim men vi kan väl hoppas och önska att det kan blir lite mer "riktig" cykling till och från jobbet i år. Det kapitlet har ju varit ett sorgligt dito dom senaste åren ;-)
Men i år måste jag hålla igång eftersom jag är anmäld till Cykelvasan ;-)
Det ska bli himla kul, vi är ett gäng från gymmet med Stefan som inititativtagare som ska cykla vasaloppet. Han och några till var i väg förra året och har bara positiva ord att säga om arrangemanget som drar av stapeln 14/8 2010.

Kvällen blir en lång vila åt min trötta ben ;-) Med all säkerhet vid dumburken ;-)

Woffegubben är fortfarande sjuk med i sin rejäla förkylning med avgrundshosta som heter duga - stackarn! Det blir nerbäddat i morgon också för hans del så jag får åka själv till jobbet.

Skrivet av Angela Müller den 17 januari 2010 16:01 | Kommentarer (0)

18 oktober 2009

En helt otrolig dag till!

NÄR VI SLOG UPP VÅRA LJUSBLÅ och fick se solen flöda - ja, då fanns det bara ett alternativ. Jag fixade matsäcken...

Medan Woffegubben packade cyklarna på bilen. Och sedan packade av dem när vi anlänt till stan...

Sedan bar det alltså av mot Skatås.Lite mysigt att få cykla i stan då och då ;-)

Väl på plats i Skatås valde vi att följa Åttan eftersom man får cykla där. Och snart valde vi också att stanna för frukost för det tog vi oss inte tid till innan avfärd av flera anledningar. Vi ville hinna nyttja dagen och sedan är det ju bra mycket mysigare att "äta ute"...

Sedan vidare...

När vi kom till Delsjörundorna valde vi att följa "Runt Stora Delsjön" - vi gick ju Lilla Delsjörundan förförra helgen så nu ville vi se något annat.

Och faktum är att det var så himla vacker så det nästan gjorde ont i själen...

Det går inte att bara passera - man måste stanna till och fota...

Himmel blå och molntussar samt vatten därtill...

Nu ska jag i och för sig inte påstå att det gick att cykla så himla mycket. Det var skogstigar som var för smala då vi mötte promenadören och en del trappor. Men vad gör väl det?

Just en sådan här dag är hösten vacker...

Och måste fångas på bild...

Och som sagt, det var inte lämligt att cykla stundtals, t ex över den här vattenpassagen men ack så vackert...

Lunchen intager vi...

Högt upp...

Med en strålande utsikt! Att det sedan blev andra "små" problem för cyklister gjorde inget ;-)

Så det blev både promenad- och cykeltur i dag. Och att få se solen sila mellan träden på skogsstigarna - ja, det är livet...

Skrivet av Angela Müller den 18 oktober 2009 18:10 | Kommentarer (4)

27 september 2009

I bland undrar man

EFTERSOM JAG KÄNDE MIG lite rastlös och hade klarat av alla "tråkiga" uppgifter såsom att betala månadens räkningar, klippt gräset och röjt runt i tvättstugan så kollade jag med Woffegubben om han hade tid med en cykeltur? Woffe höll på med gaveln och tätade men ansåg att det skulle ta så lång tid innan han blev klar att det var kört.

Sagt och gjort jag gav mig av på egen hand ;-)

Började med att köra ut på banvallen mot Björnboholm och hade sedan tänkt mig svänga av mot Burhult och pussasjön för att sedan komma ner vid scoutstugan, spåret och Gråbo. Har kört den rundan några gånger men tvärtom och det rör sig om cirka två mil.

När jag kom till Björnboholm svängde jag höger i stället för vänster och minsann...här har vi bort i snart trettio år och det finns oupptäckt mark. Visserligen bara en liten udde ut mot Mjörn men så fint. När jag kom upp på höjden och inte kunde cykla längre för att husen tog vid och skapade ett naturligt stopp så stannade jag till och tog några foton på dessa husägares utsikt över Mjörn...

Nästan så att man förstår det ljuva tonerna till En afton vid Mjörn ;-)

När jag kom ner igen följde jag skylten "Strandpromenad" och till en början gick det att cykla men sedan fick jag leda den...

Sedan följde jag då ursprungsplanen som var att svänga vänster upp mot Burhult och Pussasjön och jag kunde ana på långt håll att det var skogsavverkning på lukten av nyfällda träd...

Jag stannade till en minut för återhämtning, det är bara uppför hela vägen, vid Pussasjön...

Sedan bar det av igen. Jobbigt på grund av alla uppförsbackar och grusväg men så himla vackert att cykla "mitt i skogen" så döm om min förvåning när jag ser detta mitt ute i ingenstans...

Jag blev tvungen att ta mig fram för att konstatera att det verkligen var vad jag trodde - och det var det?

Massor av bröd... Jag gissar att det är till skogens djur som någon ömsint bagare har lämnat av. Kanske Gråbo´s Nya Bagare?

När jag sedan kom till "vägskälet" där jag kunde kört hemöver förbi scoutstugan och förbi vårt joggingspår för att slutligen vara hemma igen flög fan i mig. Jag fortsatte rakt fram och ska jag vara ärlig så kände jag under ganska lång tid att jag inte hade koll på vart jag var. Men jag kom så småningom fram till "stora vägen" som visade skylten Lerums kommun åt det håll jag cyklade och Ale kommun åt det motsatta så jag fortsatte ;-)

Nu är jag hemma igen och det blev en tur på dryga tre mil ;-)

Återstår middag som är rester från i går och står i ugnen för påvärmning och sedan blir det förmodligen slapp vid dumburken.
Jag har bara en väska att packa inför morgondagen och det är gymväskan. Det blir nämligen inget Skatås då bilen ska in för service 07.00 ;-(
Jag har inte bestämt om jag tar en tur här hemma vid i stället eller hur det blir? Men jag borde eftersom det blev två vilodagar i sträck det här veckoslutet...Den som lever får se!

Skrivet av Angela Müller den 27 september 2009 17:09 | Kommentarer (5)

6 september 2009

Mjörn Runt 2009

HALV SJU SKRÄLLDE VÄCKARKLOCKAN och först blev det en halvtimmes spikmatta. Sedan var det bara att klä sig i lämplig klädsel för dagens ändamål...

Mot Stenkullen för att hämta upp min goda kamrat Tina. Och när hennes cykel var på hållaren så bar det av mot Alingsås. Tina körde bägge vägar förra året så i år är det Wofegubbens tur att vara chaufför - inte mer än rättvist ;-)

Väl avpackade...

Var det dags att hämta ut nummerlappen...

Vi inväntade våra cykelkolleger och Woffe styrde kosan mot hemmet.

En helt fantastiskt dag både vad gäller väder och cykelhumör. Dom första två milen är som en enda lång Hallandsås men när det väl är över väntar fika i Stenkullen.
Väderförhållandena var omåttligt goda i år. Det brukar alltid, och då menar jag alltid, vara halv storm just denna dag. Men i dag var det minst sagt perfekt.

Woffe missade oss när vi cyklade förbi Gråbo men det må vara hänt!

Han var dock i tid i Alingsås när det var dags för målgång efter tre timmar och femton minuter...

Och streckkoden på baksidan av nummerlappet läses av elektroniskt...

Därpå kommer MEDALJEN...

Strax efter kommer min superglada Kompis med stort K...

Som påstår att jag skyndat mig för att få fota henne just här...

Magnus och Marie var förstås i mål långt innan oss...

Hela gänget minus Fredrik som var tvungen att åka tidigare hem pga husbygge...

En helt igenom trevlig dag och det går rykten, dock obesvarade, att det var sista gången denna tur arrangeras. Den som lever får se...

NU är vi i Varberg för att avsluta säsongen. I morgon ska vi lämna husvagnen på service i Falkenberg och därefter åker den in på vinterförvaring...

Totaltid: 03:15:24
Förbrukade kalorier: 890
Max cadens: 105 rpm
Medel cadens: 58 rpm

...5 minuter "snabbare" än förra året ;-)

Skrivet av Angela Müller den 6 september 2009 18:09 | Kommentarer (4)

7 augusti 2009

Tour de Falkenberg

VI HADE BESTÄMT ATT DET SKULLE BLI en tur på cykel till Falkenberg i år. Jag gjorde ett tappert försök förra året men vände innan jag var framme.

I dag gick det bättre och vi nådde ända fram ;-)

67 kilometers trampande och en härlig tur i solen blev det. Det finns visserligen mindre ädlare delar på kroppen som inte har samma uppfattning men vem bryr sig ;-)

Nu väntar blåbärspaj...

Skrivet av Angela Müller den 7 augusti 2009 19:08 | Kommentarer (2)

2 augusti 2009

Är det så är det!

DET VIMLAR AV SEGEL I VARBERG även om vi nu inte lyckades se några ;-) Det är VM i Starbåtssegling och självaste Pelle Pettersson deltar! Så vi begav oss ner till Första Vik för att få uppleva lite av stämningen men starten gick så långt ut så vi kunde tyvärr inte se några båtar...

Däremot en MASSA flaggor....

Som inte bara jag fotar...

Fantastisk att hela världen tar sig till lilla Varberg för att tävla...

3_flagga1.jpg 3_flagga2.jpg

12_flagga19.jpg 12_flagga20.jpg

13_flagga21.jpg 13_flagga22.jpg

14_flagga23.jpg 14_flagga24.jpg

Jodå, vi listade nog ut det flesta länders flagga men inte alla. So be my guest ;-)

Och jag, som inte är ett endaste dugg intresserad av segling, blev intgervjuad av Hallands Nyheter...

Vi cyklade in till Stan för att få lite mer smak av VM-festen men det märkets inte så mycket av den då vi anlände. Det stora är förmodligen då alla seglare kommer i mål. Men Varberg är ju Varberg vare sig det är VM-fest eller ej...

Och Getteröförjan anländer som om inget hänt...

Och det anrika Kallbadhuset står där det står sedan alltid...

Och säga vad man vill men det finns de som bevakar sin intressen...

När vi anlände hemmet igen blev det middag och sådant som hör sig till och rätt som det begav sig ringde en kär vän och en gemensam före detta kollega, Liisa, och undrade om vi ville ha besök av henne.

Det ville vi så resten av dagen/kvällen avnjöts i god väns lag - himla trevligt!

Skrivet av Angela Müller den 2 augusti 2009 22:08 | Kommentarer (5)

22 juni 2009

Varje gång

HEMRESAN PÅ CYKEL GICK BRA men det tog någon minut längre än i morse pga motvind ;-)

När jag kom hem klippte jag gräset och faktiskt, sedan i år, undrar jag hur i hela friden jag ska orka nästa gång ;-)
Men den frågan får komma upp igen om en vecka...

Som vanligt kan jag inte sluta att njuta av trädgården. Nu har Clematisen, som klättrar i Hagtornet, ersatt blomningen från det...

Det gäller förstås även avlösaren i Rönnen...

Och förstås Mandelblomavlösaren som ju hållit på ett tag att glädja mig skoningslöst eftersom det står precis utanför köksfönstret...

Italienaten alltså...

Men det finns mer som glädjer mig obarmhärtigt...

Däribland den stackars Caprifolen som jag utvisat till boende under Tujjaträdet...

Och Djävulsbusken som står i blom...

Det gäller förstås även Perukbusken...

Och den som följer min blogg vet ju att jag för många år sedan köpte en Ekhortensia i Tyskland som alltså inte har några växtzoner men jag chansade. Den har överlevt mot all förmodan eftersom den varje vinter ser stendöd ut. Däremot sade jag så sent som förra helgen till min kollega att den kommer nog aldrig att blomma på dom här breddgraderna. Gissa vad?

Och medan jag då visserligen har klippt gräset på fram- och baksidan med därefter mest fjantat runt och gillat mig så har Woffegubben laserat altantrappan...

Skrivet av Angela Müller den 22 juni 2009 20:06 | Kommentarer (6)

1 juni 2009

Ganska nöjd med dagen

EFTER ATT HA CYKLAT BÅDE TILL OCH FRÅN jobbet i dag känner jag mig ganska nöjd och mör ;-) Det är första gången i år jag cyklar bägge vägarna så vitt jag minns...

I morse var det helt fantastiskt, vindstilla soligt och en utvilad Gela.
Lite tuffare hem med motvind, stora delar av sträckan, och en rumpa som för länge sedan ar nöjd med dagen samt en trött Gela ;-)

Nåväl nu blev det som det blev och sammanlagt blev det 5,8 mil och näst intill tre timmar om man bortser från några fjuttiga minuter i morse.

Jag har ännu inte tagit något beslut om morgondagen men eventuellt cyklar jag en väg om det inte känns för djävligt på de mindre ädla delarna på kroppen. Sedan finns ambitionen till gym på kvällen så det blir ingen cykel hem i så fall...Men som sagt - inga beslut är ännu tagna bara en vis planering med väskor och så.

Skrivet av Angela Müller den 1 juni 2009 20:06 | Kommentarer (2)

29 maj 2009

Krogrunda

DET HÄNDER INTE OFTA men i kväll var det dags ;-) Vi tog cyklarna in till Varberg och gick på Wärdshuset...

1_Wardshuset1.jpg 1_wardshuset2.jpg

Och drack en pilsner och åt en plankstek...

2_pilsner.jpg 2_plankstek.jpg

...samt efterrätt...

För att sedan döva samvetet en aning blev det en cykeltur utmed kusten...

Med en solnedgång och en himmel som heter duga...

Fästningen i skymning är inte helt fel...

Nästan hemma igen efter en runda på 2,7 mil...

Och att det blev några foton kan vi tacka Woffe för eftersom jag har glömt min kamera ;-)

Skrivet av Angela Müller den 29 maj 2009 23:05 | Kommentarer (4)

23 maj 2009

Efter middagen

FICK DET BLI en liten kvällsrunda på cyklarna. Woffegubben har bytt bägge sina däck och behövde några mil i dem ;-)

Utmed havet...

På vägen hem promenerade vi runt fästningen för där får man inte cykla...

En gnutta vila också för den "gamle"...

Vissa hade redan lagt sig...

Inte vet jag om det är...

...Gudrun som ligger här men mycket är det...

Skrivet av Angela Müller den 23 maj 2009 20:05 | Kommentarer (3)

22 maj 2009

Min lediga fredag

TILLBRINGADE JAG FÖRSTÅS I VARBERG med att först sova länge eftersom det regnade ;-) När jag så småningom tog mig ur sängen vid 10-tiden eller strax innan så blev det gräsklippning innan nästa skur kom. Jag funderade lite på en cykeltur trots "halv storm" så jag inväntade att regnet skulle ge med sig, vilket det gjorde ganska snabbt.

Så, det blev en tur in till Varberg, lite spring i affärer, och sedan utmed strandpromenaden bort mot Apelviken och ännu en bit. Jag tog inte med kameran vilket jag ångrade djupt för jag såg flera underbara motiv under cykelturen. Nåväl, det blir väl fler turer...

Jag klarade mig nästan från regnet - en liten skur sista biten hem men det gick att stå ut med.

Väl hemma igen kände jag att en lite powerwalk skulle sitta bra så jag gav mig i väg - denna gång med kamera.

När jag passerar storebror studerar han Europriset...för kommande handelsresa i morgon ;-)

Och goda grannarna har precis diskat...

En snabb blick uppöver säger mig att det blir en himlapromenad...

Och lite blått vatten då förstås...

Stenabåten verkar redo för avfart...

Vissa av oss har inga höga krav - den här stackarn växer mitt på en bergsskreva...

Några tuffingar är ute trots hård vind...

Medans vissa föredrar en säkrare segling...

Blodboken, som jag hittar i en trädgård går inte av för hackor...

Som sagt...det blåser rejält...

Det finns gott om dem här - de "Vita Örnarna"...

Jag drar mig mot...

Något är på G...

Vattnet "krusar" sig...

Bäst att dra sig hemöver...

Och jag klarade mig nästan från regnet ;-)

Skrivet av Angela Müller den 22 maj 2009 20:05 | Kommentarer (3)

28 april 2009

På vägen hem konstaterar jag...

ATT KINA TYCKS HA EN FILIAL i Eriksbo...

Där denna fina skapelse ligger på trappan...

Det upptäckte jag i dag på cykelturen hem som gick därigenom.

Har ingen aning om vad det ska bli för det är inte riktigt färdigbyggt ännu?

Skrivet av Angela Müller den 28 april 2009 21:04 | Kommentarer (5)

22 mars 2009

Vårens första

CYKELTUR BLEV I dag till gymmet. Det var visserligen ingen strålande sol som igår men ändock skapligt varmt. På gymmet blev det den näst sista alpturen för i år. I dag var det Pyrenéerna som gällde och jag kommer att sakna Stefans uppmaningar med en stor tomhet... Runt, runt. Tryck och dra, mjuka axlar in med magen och lätta händer...runt, runt. Så lägger vi på en millimeter...
Det är nästan så man känner sig hemma i alptrakterna nu och nästan kan se ortsbefolkningen vinka när vi cyklar genom by efter by på vägen upp ;-)

Nästa söndag är alltså sista turen för i år och jag är väl inte hundra på om jag orkar det efter lördagens Spinn of Hope då vi ska cykla tolv timmar för Barncancerfonden - men vi får se.

Woffegubben har gjort vårt teams skylt som vi ska hänga på "vår" cykel. Man hyr alltså en spinningcykel i tolv timmar för 1 500 riksdaler som går oavkortat till Barncancerfonden...

Det ska bli kul och att göra något för ett gott ändamål gör inte saken sämre!

När jag skulle cykla hem efter alpturen så bestämde jag mig för att ta en lite längre tur. Så det bar av mot Lerum och vid Vatttenpalatset svängde jag en skarp höger så jag kom ut på vägen som leder mot Hultet. Det är alperna i Lerums kommun ;-) Så småningom hamnade jag således nere på banvallen där jag cyklade hem mot Gråbo igen. Det blev en runda på 18,5 km så totalt har jag cyklat "riktig" cykel 24,5 km i dag. Och det bästa av allt var att solen tittade fram, när jag stönandes höll på att ta mig upp för alla backar, och värmde min själ. Tänk så mycket lättare allt går när hon tittar fram där på himlavalvet ;-)

Skrivet av Angela Müller den 22 mars 2009 15:03 | Kommentarer (2)