« Middag | Huvudsidan | Herrejesus »

8 januari 2007

Skumpigt, intressant och spännande

Brasilien, Indianreservat söderut cirka 15 mil från Natal måndag 8 januari 2007

VI BLEV HÄMTADE 07.30 utanför vårt hotell för en mycket skumpig färd söderöver . Vi åkte en fyrhjulsdriven jeep, landrover och vi var 6 turister förutom guide och förare med på utflykten. Vi körde förbi sockerrörs- och räkodlingar i stor mängd och när vi körde av huvudvägen kan jag lova att det blev skumpigt värre.

Vii fick först åka en bit in i mangroverträsk med en färja för att komma över till andra sidan...

Indianerna i Brasilien har fått tillbaka sin mark från staten och lever nu där i sina reservat. Dom får stöd från staten genom spannmål och annat med månatliga leveranser. I övrigt ska dom vara självförsörjande. Den indianhövding vi i dag besökte har valt att bo i hydda utan el och vatten med sin familj på tre barn samt hustru. Han har bjudit in och uppmanat andra indianer att bo med dem men ingen annan vill offra den bekvämlighet som hus med el och vatten ger livet.

Hövdingen, som är endast 26 år, tar emot oss i den hydda han ska måla, klä och förbereda oss för dansen...

2_hyddan.jpg 2_hyddtak.jpg

Han målar oss, smyckar oss bastkjol, huvudbonad samt smycken...

När alla är klara börjar dansen...

Det kändes lite enfaldigt men var mycket intressant och det var värt det löje man kände en kort stund. Här ses hans familj i bakgrunden...

Hövdingen förklarade att man normalt dansar kring en eld och den 19 april är indianens dag i Brasislien. Då dansar indianerna från klockan åtta på morgonen till 16 på eftermiddagen. Det är Brasilianska regeringen som utsett denna dag och det är alla indianer nöjda och tillfreds med.

Det var givetvis inte lätt att förstå alla riter och danser men det var intressant ändå. Han sjöng också indiansånger först på portugisiska och sedan på indianspråk. Därefter tog dansen vid igen...

Den svarta färgen är kol och den röda är från en liten frukt och det var inte lätt att få bort ;-)

Efter dansen visade hövdingen drömfångaren...

Den ska man gå igenom om man drömt otäcka eller negativa drömmar, mardrömmar. Då går man igenom och tänker positiva tankar och vips så är de onda tankarna/drömmarna uppfångade...

11_dromfangarewoffe1.jpg 11_dromfangarewoffe2.jpg

Här visar en annan hövding upp sig...

Vi fick se deras hydda som dom bor i också. Hyddan bestod bara av sovplatser och resten gjorde man utanför. Här är köket och grytan puttrar...

Den näst yngste sonen hjälper till...

Med mammas övervakande blick samt utfodring av den minsta....

Vi åker sedan ur reservatet för att äta vår lunch i en liten fiskeby, långt bort från alla turister...

Typisk fiskebåt...

Lunchen...

Utsikt från restaurangen...

En mycket spännande dag! Nu ska jag kasta mig i duschen för att avlägsna färgen indianhövdingen målat på mig ;-)
Sedan blir det nog inte så mycket mer för tyvärr visade det sig att Woffegubbens mage fortfarande krånglar så han har haft en mycket tuff dag. På vägen hem stannade vi till på ett apotek och fick köpt med oss medicin - hoppas nu bara att den hjälper. Vi hörde i dag att det var fler turister från andra hotell som också blivit sjuka.