« Hemligt, del 4 | Huvudsidan | Jaha, då var det vardag igen :-) »

27 juni 2004

Galna kosjukan i Prag

DET var skönt i torsdagsmorse när jag kunde avslöja för, en stum av förvåning, Woffegubben att vi skulle åka till Prag. Han blev alldeles tyst och förblev så i flera minuter.

Vi började alltså dagen med en riktig lyxfrukost på hotell Scandic Crown. Sedan blev det flygbussen till Landvetter och så småningom flyg till Prag.

Vi har haft underbara dagar med strålande sol hela tiden med undantag för i morse (söndag) då det kom några droppar regn. Men vad gjorde väl det när vi ändå skulle åka hem i dag :-)

Vi har naturligtvis njutit av denna kulturstad i mängd och ätit och druckit gott och mycket.

När vi steg av planet träffade vi ett äldre par med sin son och det visade sig att vi skulle till nästan samma kvaret för hotellboende. Vi tog alltså sällskap och dom hade för avsikt att åka buss och tunnelbana för att nå målet och vi hängde på...hade vi inte träffat dessa modiga människor hade vi fegat med en taxi. Dom var för övrigt där för att fira mannens 75-årsdag och vi då vår trettioåriga bröllopsdag. Sagt och gjort vi reste med buss och sedan tunnelbana, lite svettigt var det men det gick alldeles utmärkt.

Första dagen strosade vi mest runt på Vaclavplatsen och det var inte illa. Det finns så mycket att se i Prag vad gäller vackra byggnader med utsmyckningar så man kan nog aldrig hinna se allt.
Och människor, människor överallt. Turister i aldrig sinande strömmar och från jordens alla hörn - det var verkligen härligt!

Vi åt förstås en ljuvlig middag med gott att dricka därtill och som sagt såg oss om och gjorde lite planer för nästkommande dag.

Vårt hotell var verkligen fint, mitt på Vaclavplatsen och höll en mycket hög standard. Ett stort rum på säkert 25-30 kvm med köksdel som till och med hade diskmaskin! Det var å andra sidan ett fyrstjärnigt dito.

Dag två vandrade vi runt tills förtterna blev som båtar och det var då jag upptäckte det som rubriken antyder. Överallt i staden finns det kor i stora mängder...nej, vi har inte blandat ihop Tjeckien med Indien.....

Så här är det. Dom Gröna (partiet) har tagit initiativet till detta och erbjudit en massa konstnärer att dekorera kossor i alla dess färger och former. En helt fantastisk idé och den lär sedan turnera runt i alla storstäder världen runt. Jag har tagit ett trettiotal kort som jag ska publicera senare. En fantastisk idé och jag verkligen älskar alla dessa kossor bland alla annan skönhet som man hittar i Prag.

Dag tre åkte vi en båttur med mat och dryck på båten. En fantastiskt tur med slussande och en otroligt sikt över stadens alla delar. Natruligtvis blev det det mycket vandrande även denna dag för det är som jag säger, vart man än vänder näsan och traskar så kan man njuta av Prag.

En underbar helg med många intryck som vi kommer att minnas länge. Och det bästa av allt...nästa gång vi firar jubileum vad gäller äktenskapet så är det Woffegubbens tur att arrangera ;-)

Äktenskapet instiftas i himlen, därför kräver också det äkta ståndet ett så överjordiskt tålamod

JOHANNES NESTROY

Skrivet av Angela Müller den 27 juni 2004 18:48

Kommentarer

Låter ju som en dunerhärlig helg! Vad skönt!!! :) :) Ser gärna foton .... :)

Skrivet av: Anna den27 juni 2004 22:08

*Ler* Vi har faktiskt en massa utsmyckade kossor över hela Stockolm! Är det månne något samband? När jag var i stan för någon vecka sedan så stod de lite överallt! *Kram*

Skrivet av: Britt-Marie den27 juni 2004 22:22

*Ler* Håller med Anna! Låter verkligen som en toppenhelg! Kul att din överraskning blev så bra! Jag ser också fram emot fotografier! *Kram*

Skrivet av: Britt-Marie den27 juni 2004 22:24

Skrivet av: Britt-Marie den27 juni 2004 22:27

Skrivet av: Britt-Marie den27 juni 2004 22:45

*Ler* Lite länkar ovan som jag hittade i Aftonbladet om kossorna här i Stockholm! *Kram*

Skrivet av: Britt-Marie den27 juni 2004 22:47

Britt-Marie> Japp, det stämmer - det är samma utställning som finns i Prag. Visst är dom ljuvliga dom små liven :-)

Skrivet av: Angela den28 juni 2004 09:17

Det var inte Christer Sandberg och hans mor och far ni träffade va.Det låter så det är isåfall min och Harrys barndomsvän.0?

Skrivet av: Synnöve den29 juni 2004 12:42

Synnöve> Det låter som om det var de personer du nämner. Lustigt var världen kan vara liten i bland!

Skrivet av: Angela den29 juni 2004 21:51

Kul att ni såg Cowparade i Prag. Jag har kort på en del av dom Stockholmska kossorna i min fotoblogg: http://w1.383.telia.com/~u38306373/photoblog.html och fler kommer det att bli så snart jag hunnit leta reda på alla 70. Funderar faktiskt på att åka till Prag under sommaren för att kolla på kossorna där också:)

Skrivet av: Ann-Louise den 3 juli 2004 13:30

Ann-Louise> Åhh, vilka härliga kort! Jag ska se till att få ut mina oxå det är bara tiden som fattas ;-) Fick med ett trettiotal och sedan var minneskortet slut tyvärr. Men frågan är om "dina" kossor inte är ett strå vassare och finare än dom i Prag?